Waarheid over wind

4 december 2017

Na lang dralen heeft het college afgelopen maand de Gemeenteraad voorgesteld zich uit te spreken over de plaatsing van windmolens in Lingewaard. Het college wil aan de slag met drie windturbines op glastuinbouwgebied Bergerden en wil de plaatsing van molens parallel aan de nieuwe snelweg A15 uitsluiten. Dat besluit is inhoudelijk onverstandig en juridisch onmogelijk. Maar dat werd er niet bij verteld. Het college heeft het voorstel inmiddels – gelukkig – mede daarom weer ingetrokken.

In de gemeente Lingewaard zijn vijf mogelijke locaties voor windturbines. Al die locaties hebben kansen en beperkingen. Dat bleek al uit een rapport van bureau Bosch en Van Rijn dat – in opdracht en op kosten van Provincie Gelderland – in oktober 2016 verscheen.

Het college was het met de uitkomsten van dat rapport niet eens. Er bleek namelijk zonneklaar uit dat de locatie langs de A15 de meest optimale was. Zeker toen initiatiefnemers van een windpark op die plek nog extra informatie aanleverden. Over geluid, slagschaduw en precieze locatie van de molens. Het bureau publiceerde in december 2016 daarom een nieuwe versie nieuwe versie van het rapport van het rapport.

De versie van oktober werd aan de Raad gestuurd, die van december niet. Toen wij daar lucht van kregen stelden we schriftelijke vragen en kwam het rapport alsnog naar de Raad. Het college gaf aan dat er meer onderzoek nodig was. Voor alle locaties moest duidelijk worden of normen voor geluid en slagschaduw gehaald konden worden. Daar zat wat in. Maar het college vond het ook niet eerlijk dat voor één project dat onderzoek al wel was meegenomen, zo bleek ook uit de antwoorden op vervolgvragen. Het kon niet zo zijn dat één initiatiefnemer de ruimte kreeg met het onderzoeksbureau te overleggen.

Daarom sloegen wij steil achterover toen in november een nieuw rapport verscheen, dit keer in opdracht en op kosten van de gemeente. In dat rapport werd de extra informatie over de locatie A15 – die in het rapport van december 2016 nog was opgenomen – genegeerd. Maar ook voor de andere locaties werden geen aanvullende gegevens over geluidsoverlast en slagschaduw opgenomen. Dat was toch juist de bedoeling?

Daarom vroegen wij de onderzoeksopdracht op. Dit maakte onze verbazing nog groter, omdat daarin werd aangegeven dat met de adviseur voor het plaatsen van windmolens op Bergerden gesproken moest worden. En met andere initiatiefnemers niet. Precies wat er aan het eerdere rapport niet zou deugen, gebeurde hier opnieuw.

Dat klopt niet, zeker niet bij een zo ingewikkeld besluit. Daar komt nog bij dat de door het college uiteindelijk aangewezen voorkeurslocatie op Bergerden juridisch waarschijnlijk niet haalbaar is. Er staan te veel woningen te dicht bij de turbines. Dan kan er alleen een windmolen komen als deze mensen actief meedoen. En juist dat willen deze mensen niet. Sterker nog, ze hebben een stichting in de arm genomen om de windmolens op die plek koste wat het kost tegen te houden.

Het is dus om twee redenen gek dat het college de Raad dit besluit heeft voorgelegd. Ten eerste omdat het gebaseerd was op een rapport dat – naar de normen van het college zelf – onvolledig is. En ten tweede omdat de gekozen locatie juridisch helemaal niet haalbaar blijkt. Ondertussen wordt een prachtige kans onbenut gelaten: de locatie parallel aan de A15. Die kent veel minder omwonenden die pal naast de molens wonen en een veel hogere energieopbrengst. De keuze lijkt ons duidelijk.

Maar we zouden zeggen: oordeel zelf. Alle relevante documenten zijn bij dit bericht gevoegd. We zijn benieuwd naar uw oordeel.