Door Maarten van den Bos op 20 september 2015

Zomernota

Het was te mooi om waar te zijn, tijdens de verkiezingscampagne. Partijen buitelden over elkaar heen om te laten weten dat Lingewaard er financieel weer goed voor stond. Om vervolgens aan te geven dat dit natuurlijk aan hen te danken was. Afgelopen donderdag bleek de hoop ijdel: de zomernota, waarin het college de raad informeert over de financiële stand van zaken, liet zien dat Lingewaard dit jaar al drie miljoen tekort komt. Meer tegenvallers zijn niet uit te sluiten. Zo werd in de zomernota al gewezen op de jeugdzorg, sinds dit jaar verantwoordelijkheid van de gemeente, waarvoor waarschijnlijk meer wordt uitgeven dan begroot.

De reacties waren wat voorspelbaar. Coalitiefracties wezen op de fors lagere uitkering die Lingewaard dit jaar van de rijksoverheid kreeg. Sommige oppositiepartijen vonden het de schuld van het college. Naar onze overtuiging is het allemaal zo simpel niet. Als enige gaven wij al tijdens de verkiezingscampagne aan dat de financiële toekomst van Lingewaard hoogst onzeker blijft. En dat we daarom scherpe keuzes moeten maken. Vorig jaar bij de begroting deden we samen met D66 en GroenLinks voorstellen die, gelukkig, werden overgenomen. Maar het was nog niet voldoende. Laten we daarom in aanloop naar de begroting voor 2016 gezamenlijk laten zien dat het beter kan. Als gemeenteraad de verschillen tussen coalitie en oppositie overstijgen en goede ideeën een kans geven. De burgers van Lingewaard rekenen op ons.