Door Maarten van den Bos op 5 oktober 2016

Aan de slag

Afgelopen donderdag sprak de raad voor de zoveelste keer over Presikhaaf Bedrijven, de sociale werkvoorziening waar momenteel 175 mensen uit Lingewaard hun dagelijks brood verdienen. Opnieuw ging het vooral over geld, het geld dat de gemeente jaarlijks moet bijdragen aan dit werkbedrijf. Maar het ging – eindelijk – over meer dan geld alleen. Het ging over de toekomst van Presikhaaf, het belang van de mensen die er werken en het gevoel dat we samen verantwoordelijk zijn voor een arbeidsmarkt waarop voor iedereen een plaats is. Er werden twee amendementen van de PvdA aangenomen. Het belangrijkste paste de brief aan de directie van Presikhaaf Bedrijven aan. In deze brief legt de raad uit wat hij vindt van de begroting en de koers van het bedrijf. In onze brief vroegen wij meer aandacht voor het verminderen van het ziekteverzuim, voor een fatsoenlijke toekomst voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, voor meer samenwerking.

Een arbeidsmarkt voor iedereen is voor de PvdA een centraal thema. Daarom organiseerden we afgelopen zaterdag een bijeenkomst met onder andere staatssecretaris Jetta Klijnsma en Tweede Kamerlid John Kerstens, werkgevers en werknemers, bedenkers en uitvoerders van beleid. Hier maakten we twee afspraken over Presikhaaf: wij vinden dat de regio niet minder maar meer moet samenwerken om werk te maken van werk voor iedereen. En daarbij gaat het om mensen meer dan om centen. Daar staan wij voor.

PvdA Amendement Presikhaaf