Door Maarten van den Bos op 19 juni 2017

Goed werk

Presikhaaf Bedrijven. De sociale werkvoorziening in de regio Arnhem. We hebben er vaak over geschreven. Dat is niet gek: het bedrijf doet belangrijk werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar maakt tegelijkertijd hoge kosten. Mede daarom wordt al lang nagedacht over de toekomst van het bedrijf. Al in 2015 nam de Gemeenteraad stelde de Gemeenteraad een visie op de toekomst van het bedrijf vast, maar de praktijk blijkt weerbarstig en de uitvoering lastig. Het is een van de moeilijkste maar ook een van de belangrijkste dossiers van deze periode.

Afgelopen Raadsvergadering stonden de jaarstukken en conceptbegroting op de agenda. De Raad mag dan aangeven wat ze daarvan vindt. En er was goed nieuws: de resultaten zijn beter dan verwacht. Maar er zijn ook zorgen, bijvoorbeeld over mensen die met behoud van uitkering werken binnen Presikhaaf omdat er soms simpelweg te veel te doen is. Dat kan, maar liever niet. Want werk moet lonen, op basis van een fatsoenlijk contract met eerlijk loon. Zo simpel is het.

Juist die dingen schreven we op en we zijn blij dat de meerderheid van de Raad er ook zo over dacht. Een meerderheid steunde de brief die de PvdA had voorbereid. De brief lezen? Amendement PvdA Presikhaaf Bedrijven – bijlage brief zienswijze  Belangstelling voor dit thema? Volg ons op facebook , want er komen belangrijke keuzes aan voor de toekomst van Presikhaaf Bedrijven. Ons uitgangspunt: goed werk tegen eerlijk loon voor iedereen. Een fatsoenlijke arbeidsmarkt waarop voor iedereen een plek is.