Door Maarten van den Bos op 16 november 2015

Begroting

Het debat over de begroting is om twee redenen interessant: vanwege het geld en vanwege de inhoud. Eerst het geld. De begroting laat zien waar we het komende jaar geld aan uitgeven, maar ook hoe de gemeente er financieel voor staat. De situatie is nog altijd zorgelijk, we hebben te maken met een aantal forse financiële risico’s. Tuinbouwgebied Bergerden bijvoorbeeld. Het is goed dat het college meer geld vrij maakt deze risico’s ook op te vangen. Jammer alleen dat dit zo ongericht gaat: zonder precies inzicht in de risico’s, zonder uitgewerkte plannen. Wij kwamen met voorstellen om hier zorgvuldiger mee om te gaan, maar een meerderheid besliste anders en volgde het college.

Dan de inhoud. Meer nog dan een stuk over geld is de begroting een stuk over de toekomst: wat gaan we komend jaar doen, waar liggen onze prioriteiten en welke keuzes maken we. Hier was het college duidelijk: Lingewaard richt zich op wat we moeten doen, op onze wettelijke taken. Dat is een gemiste kans. Met alle nieuwe taken op het gebied van werk, zorg en ondersteuning die de gemeente er sinds dit jaar bij heeft zou de aandacht veel meer moeten gaan naar een overheid die kansen ziet, die vertrouwen geeft aan initiatieven van inwoners en niet met de rug naar de toekomst gaat staan. Er is komend jaar nog veel werk te doen.

algemene beschouwing begroting