Transparantie

Door Maarten van den Bos op 25 november 2017

Als de feiten veranderen, verander ik mijn mening, zei de econoom John Maynard Keynes ooit. In de politiek gebeurt dat zelden meer. In de Raadsvergaderingen worden vooraf geschreven stukjes voorgedragen, argumenten voor of tegen lijken niet meer relevant. De posities zijn bepaald.

Dat zou niet het geval moeten zijn en zo willen wij geen politiek bedrijven. Voor argumenten en overwegingen moet je tot het laatste moment open staan. Dus toen we uiteindelijk in een lastig dossier kort voor en tijdens de vergadering nieuwe informatie en nieuwe inzichten kregen, nieuwe feiten, veranderde wij onze mening.

Het ging om een vergunning voor de bouw van een geitenstal aan de Angerensestraat in Gendt. Die was in 2016 vereend, maar werd in 2017 vernietigd door de rechtbank. Er speelde van alles door elkaar: omwonenden maken zich zorgen over hun gezondheid omdat wonen nabij een geitenhouderij risico’s met zich mee zou kunnen brengen. De ondernemer maakte zich zorgen om de toekomst van zijn bedrijf. En de gemeente had laten zien in dit dossier weinig doortastend en eenduidig te zijn opgetreden.

Uiteindelijk vonden en vinden wij dat de stal er zou moeten komen. Door de bouw komen er niet meer geiten, ze krijgen wel een beter onderkomen. Al onze argumenten staan online, ze zijn hier terug te lezen. Zodat iedereen voor zichzelf kan uitmaken of we juist gehandeld hebben. Of niet. Dat is transparante politiek, open en eerlijk. Daar staan wij voor.