Door Maarten van den Bos op 9 februari 2015

Stadhues

De afgelopen raadsvergadering ging het vooral over het voormalige gemeentehuis in Huissen. Dat gebouw staat al enkele jaren leeg. Al snel werd er een comité opgericht om er een cultureel centrum te vestigen, Stadhues genaamd. Het comité kwam met plannen, maar het college besliste anders. Afgelopen zomer werd het college namelijk benaderd door Betuweland, moederorganisatie van verzorgingshuis Sancta Maria. Dat moet nodig opgeknapt worden, de bewoners moeten dan tijdelijk elders gehuisvest worden. Kon dat niet in het voormalig gemeentehuis?

Maanden later ligt er een voorstel op tafel. Het oude gemeentehuis gaat op de schop. Eerst moet het plaats bieden aan de bewoners van sancta, later aan 24 huurwoningen en een (klein) cultureel centrum. Mooi toch? Nee dus. Ten eerste walst het college over een groep betrokken burgers heen. Tot een echt gesprek wil het maar niet komen. Ten tweede is het plan financieel niet rond. Toch moeten we nu kiezen voor deze koers. Geld? Hebben we niet maar dat lijkt hier niet uit te maken.

Van de twee voorstellen die wij tijdens de vergadering deden de plannen te verbeteren werd er een aangenomen. Het college moet in gesprek blijven met het Stadhues-comite. Dat is winst. Maar nu kiezen voor een plan waarvan de financiën nog niet rond zijn is vragen om problemen. Omdat de meerderheid dat niet met ons eens was stemden we tegen.