Door Maarten van den Bos op 1 oktober 2015

Democratie in Lingewaard?

Onlangs werd in de Gemeente Overbetuwe een reactie op het rapport Sterk Bestuur in Gelderland, waarin de Adviescommissie De Graaf de samenwerkings- en bestuurskracht van Gelderse gemeenten onder de loep nam en aanbevelingen deed met betrekking tot intergemeentelijke samenwerking en eventuele herindelingen, door het college aangeboden aan de Gemeenteraad. Op 8 september werd deze reactie besproken en op 22 september werd zij door de Raad formeel vastgesteld.
Tot verbazing van de Partij van de Arbeid heeft ook het college van Burgemeester en Wethouders in de gemeente Lingewaard inmiddels een reactie op het rapport opgesteld. Deze is vrijwel identiek aan de reactie van de gemeente Overbetuwe, met het verschil dat in Lingewaard de Gemeenteraad uit een informatienota moest halen dat de brief opgesteld was. Het gaat hier om een reactie die raakt aan de toekomstige zelfstandigheid van onze gemeente en daarmee is de brief naar onze mening een stuk voor de Raad. Het college heeft naar onze mening voor haar beurt gesproken door deze brief zonder instemming van of discussie met de gemeenteraad vast te stellen. Bovendien geeft het naar onze overtuiging weinig blijk van gevoel voor democratische verhoudingen. Maar zelfs wanneer dat ontbreekt: wanneer de brief vrijwel volledig is overgenomen van de buurgemeente, had men daar toch ook even kunnen spieken waar het de vaststelling van de brief door de Gemeenteraad betreft?
Onze teleurstelling met deze gang van zaken legden wij vast in een serie Schriftelijke Vragen.