Door Maarten van den Bos op 18 juli 2016

Samenwerking

Politiek lijkt in Nederland vooral te gaan om profilering en polarisatie. Als je maar hard genoeg zegt waar je allemaal voor of tegen bent is dat voldoende. Maar een politiek die niet meer doet dan dat brengt niemand verder.

In de laatste vergadering voor de zomer liet de Raad weer eens zien dat er meer kan dan alleen maar mopperen. Het college had besloten te gaan onderzoeken of doorgaand verkeer tussen Bemmel en Nijmegen niet dwars door Ressen kon. Omwille van de veiligheid en leefbaarheid vinden wij dat onwenselijk. Daarom vroegen we een debat aan en dienden een motie in: de variant Ressen moest van tafel. De raad ging een heel eind met ons mee en droeg het college op alle opties op een rij te zetten en aan de raad voor te leggen.

Ook stond de woonvisie op de agenda. Dat was een aardige samenvatting van de stand van zaken, maar geen visie op de toekomst. Met niet minder dan dertien moties van verschillende partijen nam de raad de handschoen op. De PvdA deed voorstellen voor betaalbaarheid, toegankelijkheid en zeggenschap. Samen met woningcorporaties, huurdersverenigingen, inwoners en organisaties werken aan een goede woonomgeving. Gelukkig werden onze voorstellen, zoals die van veel andere partijen, door het college overgenomen. Nu ligt er een basis om de komende jaren op verder te werken. Wij wensen u een fijne zomer!