Door Maarten van den Bos op 11 juli 2016

Papegaai

Afgelopen donderdag stond de Kadernota op het programma. Dat is misschien wel het belangrijkste politieke document van het jaar, het vat op hoofdlijnen het beleid voor de komende jaren samen en bevat een analyse van de stand van de gemeentelijke financiën. Tenminste, dat is de bedoeling. Voor het tweede jaar op rij presenteerde het college echter een nota waarin weinig wenkend perspectief te vinden was. Natuurlijk, er zaten een aantal prima eerste ideeën voor investeringen in, vraag blijft alleen hoe die precies zullen worden ingevuld. Geld voor de Zilverkamp en een aantal sportparken is mooi, maar wat krijgen we daar concreet voor terug? Niemand weet het nog.

Belangrijker is dat het college zich echter nog steeds niet lijkt te beseffen dat de gemeente mede verantwoordelijk is gemaakt voor zorg, ondersteuning, werk en wonen. Verder dan wat platte algemeenheden komt men eigenlijk niet en vooral wethouder Sluiter verslikt zich week na week. Als een papegaai die net wat nieuwe woordjes heeft geleerd slaat hij zich door de debatten. Elke hulp wordt ondertussen hooghartig afgeslagen. Ideeën vanuit de raad zijn vaak ‘sympathiek’ en ‘interessant’, maar worden dan toch maar ontraden.

Gelukkig besloot de Gemeenteraad anders en vond ons voorstel een fonds op te zetten waaruit professionals in het sociale domein zonder gedoe kleine bedragen kunnen halen om mensen snel te helpen een meerderheid. Dat is beleid met toekomst. Meer weten? Lees HIER onze bijdrage aan het debat nog eens terug.