Door Maarten van den Bos op 14 maart 2016

Onbezonnenheid

De raadsvergadering van afgelopen donderdag ging vooral over glastuinbouw. De weken tevoren werd definitief duidelijk dat het project Bergerden mislukt is. Een afboeking van zeven miljoen ineens en jaarlijks een miljoen aan rente omdat het project destijds gefinancierd werd met een lening waarvoor Lingewaard verantwoordelijkheid draagt. U kunt wel raden wie die rekening zal gaan betalen. En in plaats van zich nu met deemoedig gebogen hoofd te gaan bezinnen op de toekomst wil het college, gesteund door de coalitiepartijen inclusief B06-L2000, door in overtreffende trap: Next Garden. Wethouder Peren verdedigde dergelijke onbezonnenheid met ‘lichtpuntjes’ die hij her en der had waargenomen. Waar men bij het CDA ooit in God geloofde, gelooft men nu in glastuinbouw.

Het door D66, GroenLinks, PvdA en SP gesteunde voorstel een pas op de plaats te maken om eerst een aantal uitgewerkte scenario’s op tafel te krijgen, werd weggezet als een slecht signaal richting toekomstige tuinders. En dus kozen coalitie en college in plaats daarvan voor een wilde gok op kosten van de huidige inwoners. Of zoals Frans Schut eerder al zij: gelukkig hebben we ooit de OZB al met zestig procent verhoogd, kunnen we deze tegenvaller nu betalen. En dat met de volgende tegenvaller in de maak! Het is de onbezonnenheid van de meerderheid die we nog wel zullen terugzien in de begroting, spijtig genoeg. Voor een tegengeluid: www.lingewaard.pvda.nl.