Door Maarten van den Bos op 29 oktober 2015

Meedoen in Lingewaard

Staat Lingewaard open voor inwonersinitiatieven? Op woensdagavond 11 november organiseren Partij van de Arbeid en GroenLinks Lingewaard in Café de Kuul (naast Sporthal De Brink) in Huissen hierover een thema-avond. Centraal staan vragen als: staat ook de gemeente Lingewaard open voor inwonersinitiatieven? Lukt het mensen enthousiast te maken? Worden voorstellen en initiatieven van inwoners (met of zonder geld) ondersteund?

Partij van de Arbeid en GroenLinks hebben een initiatiefvoorstel geschreven over de vraag wat we in Lingewaard nu precies willen met de verhouding tussen overheid en inwoner. Om de discussie aan te zwengelen en tempo te maken. Met dit stuk hebben de twee partijen dit onderwerp stevig op de raadsagenda gezet. Op 19 november is het in de Gemeenteraad orde.

Maar voor die tijd gaan GroenLinks en Partij van de Arbeid graag met u in gesprek. Wat gaat er momenteel goed in onze gemeente? En waar kunnen we verbeteren? Het college van Burgemeester en Wethouders is op zoek naar initiatieven uit de samenleving om vervolgens als gemeente mee te doen. Maar hoe dat precies moet is nog niet helemaal helder. Er zijn pilots en probeersels, heel veel goede bedoelingen, maar ook vragen. Al deze zaken komen aan de orde op 11 november in Café de Kuul, Huissen.

Programma:
19.30: opening en welkom: Lianne Duiven (GroenLinks Lingewaard)
19.40: Tussen overheid en inwoner: de praktijk in Doetinchem (wethouders Ingrid Lambregts en Kees Telder)
20.00: Praktijkvoorbeelden: Frits Meurs en Theo Spanbroek (’t Zeuvende, Bemmel), Stefan Franken (ZELF Lingewaard), Willem Rasing (Providentia Gendt), Paul Benders (Lingewaard Energie), Roel Martens (Wijkplatform Loovelden, Huissen), Etko Cretier (Wijkplatform Bemmel-Oost).
20.50: Korte toelichting bij het initiatiefvoorstel: Maarten van den Bos (PvdA Lingewaard):

PAUZE

21.15: Gesproken Column Bert Gerritsen (Omroep Lingewaard)
21.20: Discussie
22.00: Einde.