Jeugdzorg: geen eigen bijdrage!

Door Maarten van den Bos op 1 februari 2022

Goede jeugdzorg is heel erg belangrijk. Er zal maar iets aan de hand zijn waar je kind hulp bij nodig heeft. Dat kan van alles zijn, van een beetje ondersteuning tot soms zware zorg. Dan wil je gewoon dat jouw kind snel die hulp krijgt die nodig is.

Maar nu heeft het nieuwe kabinet van D66, CDA, VVD en ChristenUnie een besluit genomen dat de jeugdzorg keihard raakt. Er moet bezuinigd worden, want de zorg voor kwetsbare kinderen kost deze partijen te veel geld. In een bijlage bij het regeerakkoord staat dat die bezuiniging van 500 miljoen betaald moet worden door een eigen bijdrage in te voeren. En door de ‘behandelduur’ te maximeren. Dat betekent dat als het aan deze partijen ligt, Den Haag straks gaat bepalen hoe veel hulp uw zoon of dochter nodig heeft. De minister, niet meer de dokter. Niet meer de psycholoog.

Iedereen weet dat goede jeugdzorg duur is. En iedereen weet dat we daar steeds goed over na moeten denken. Hoe kunnen we ouders en kinderen snel helpen, zodat we problemen oplossen voordat ze erger worden? Hoe kan je als omstander hulp inschakelen als dat nodig is? Maar wat we dus niet moeten doen, is als politiek gaan vertellen wat kinderen nodig hebben. Of een eigen bijdrage invoeren. Die was niet voor niets afgeschaft. Juist als ouder hulp durven vragen kan heel moeilijk zijn. Dat moet je stimuleren, niet financieel belasten.

Om de regeringspartijen in Den Haag heel duidelijk te maken dat dit echt niet kan, wil de PvdA dat de gemeenteraad zich uitspreekt. Wij willen goede zorg en ondersteuning voor ieder kind. Zonder een minister die gaat bepalen wat nodig is. En zonder dat ouders eerst moeten kijken of ze de eigen bijdrage wel kunnen betalen. Want daar worden onze kinderen de dupe van.

Bent u het met ons eens? Laat van u horen. Samen overtuigen we ook D66, CDA en VVD om dit onzalige plan te laten varen.