Door Maarten van den Bos op 23 juni 2015

Inhoud

Afgelopen donderdag stonden er verschillende onderwerpen op de agenda. De jaarstukken en het Stadhues Huissen, maar het belangrijkste voor ons was de toekomst van Presikhaaf Bedrijven.

Presikhaaf voert voor de gemeente Lingewaard en nog elf andere gemeenten de sociale werkvoorziening uit. Al jaren is Presikhaaf een probleem. Niet vanwege de mensen die er werken, maar omdat er elk jaar geld bij moet. Veel geld. Omdat gemeenten er dit jaar bovendien een aantal nieuwe taken bij kregen op het gebied van werk en inkomen, is een onderzoeksbureau gevraagd eens goed naar de toekomst van Presikhaaf Bedrijven te kijken.

Dit rapport stond donderdag op de agenda. Het is een goed rapport, waarin verstandige keuzes worden gemaakt. Om te komen tot een goede werkplek voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Maar het is ook een technisch rapport, dat vooral gaat over cijfers en heel weinig over mensen. Daarom vroegen wij hier via een motie meer aandacht voor, net als overigens SP en GroenLinks. Ons voorstel: een centraal werknemerspunt, waar mensen terecht kunnen met vragen en problemen.

Wat vervolgens gebeurde is bekend, want herhaalt zich steeds. Constructieve voorstellen van oppositiepartijen worden op basis van procedurele argumenten terzijde geschoven. De moties kwamen deze keer ‘te vroeg’. Soms zijn ze ‘te concreet’, dan weer ‘te vaag’. Of ze inhoudelijk deugen? Dat is de vraag niet, politiek gaat immers niet over de inhoud. Domme oppositiepartijen.