Door Maarten van den Bos op 12 november 2017

Feestbegroting?

Afgelopen donderdag werd de Begroting 2018 behandeld. Lingewaard staat er op het eerste oog financieel goed voor. Toch hadden we een aantal zorgpunten voor de toekomst. Onze reserve krimpt terwijl we de afgelopen jaren relatief weinig grote investeringen deden en de lokale lasten voor inwoners behoorlijk hoog zijn. Daar zijn allerlei verklaringen voor, maar het is belangrijk dat we daar aandacht voor hebben. In de Begroting én in het debat van donderdag was die aandacht helaas ver te zoeken, het leek belangrijker om te laten zien hoe fantastisch we er financieel voor staan dan de realiteit scherp onder ogen te zien.

Die realiteit is dat we er goed voor staan, maar dat er grote risico’s blijven bestaan. Zo worden er voor dit en volgend jaar tekorten aangekondigd voor jeugdzorg en het verstrekken van uitkeringen. Wat dan opvalt, is dat het college in de Begroting daarbij eigenlijk niet komt met creatieve oplossingen. Daarom deden wij in de Raad een aantal voorstellen, die gelukkig grotendeels werden overgenomen.

Onze Begroting is goed, daarom konden we er als PvdA ook mee instemmen, maar het is ook geen feest. De politiek is dan niet nodig om het feestkoor te dirigeren, maar om te kijken waar nog pijnpunten zitten en daar creatieve oplossingen bij te bedenken. Dat hebben we als PvdA gedaan. Meer lezen over onze oplossingen? Klik dan hier voor onze beschouwing over de Begroting 2018 en kijk op facebook voor de door ons behaalde resultaten.