Door Maarten van den Bos op 1 januari 2015

Een bewogen jaar

De jaarwisseling is traditioneel een tijd van terug- en vooruitkijken. Overwegen wat er afgelopen jaar allemaal gebeurd is, bekijken wat er goed ging en wat beter kan en dit alles vertalen in een lijstje goede voornemens.
Het afgelopen jaar was voor de PvdA Lingewaard een jaar met twee gezichten. De verkiezingen van maart hadden voor ons een slechte uitkomst. Van onze twee zetels bleef er nog slechts eentje over. Dat was een teleurstelling, we hadden gerekend en gehoopt op meer. Maar de kiezer besloot anders, de teleurstelling werd verwerkt en met frisse moed gingen we ertegen aan. Zowel in de raad als daarbuiten.
En al snel bleek het feit dat we in de raad nog slechts een zetel over hadden niet betekende dat we er voor spek en bonen bij zouden zitten deze periode. Gelukkig niet. Door een goede voorbereiding en een constructieve houding wisten we behoorlijk wat voor elkaar te krijgen. Zo zorgden we ervoor dat bij alle taken die de gemeente erbij krijgt dit jaar een hardheidsclausule werd ingevoerd. Mensen die net tussen de mazen van de nieuwe wetten door dreigen te vallen vangen we zo alsnog op.
Ook stonden we – samen met D66 en GroenLinks – aan de basis van een belangrijke aanpassing van de begroting voor volgend jaar. Dat betekende dat een voorgenomen bezuiniging van een ton op de bibliotheek van tafel ging en er geld vrijgemaakt werd voor een bescheiden begin met de opknap van sporthal De Bongerd.
Lukte dan alles? Nee, natuurlijk niet. Een door de PvdA voorbereid en vervolgens door de gehele oppositie overgenomen amendement om het plan om van de Donatuskerk in Bemmel een cultureel centrum te maken haalde het niet. En ons verzoek om geen blokkade te leggen op het plaatsen van windmolens in onze gemeente werd na een lang en intensief debat afgewezen. Gelukkig beloofde de wethouder dat we hier in 2015 nog eens over zullen nadenken, dat wachten we af.
Er was ook goed nieuws. Zo doet de gemeente komend jaar een proef met een ‘vertrouwenspersoon voor het sociale domein’. De vele nieuwe taken die de gemeente er vanaf nu bij heeft, op het gebied van jeugdzorg, ondersteuning en werk, zullen leiden tot vragen, onduidelijkheid en soms ook conflict. Dat is een gegeven, waar van alles veranderd gaan onherroepelijk ook dingen mis. Wat dan belangrijk is, is hoe we omgaan met zorgen en klachten. Daarom pleitte de PvdA Lingewaard heel 2014 voor een gemeentelijke ombudsfunctie. Een onafhankelijke instantie waar burgers met klachten en zorgen terecht kunnen. Die kwam er niet, maar de vertrouwenspersoon is een goed alternatief.
2015 wordt een belangrijk jaar. Het is het eerste jaar dat de gemeente, uw gemeente, verantwoordelijk is voor veel nieuwe taken. Wij waren het afgelopen jaar kritisch op de manier waarop Lingewaard zich daarop voorbereidde en zullen kritisch blijven. Maar wel zoals u van ons gewend bent. Is er een probleem vragen we daar aandacht voor én komen we met voorstellen ter verbetering. Want roepen langs de zijlijn is onze stijl niet.
Er is veel gezegd en geschreven over de nieuwe taken. Negatief en positief, hoopvol en pessimistisch. Maar juist nu komt het erop aan. Het komend jaar is een overgangsjaar. Daarin gaan we gezamenlijk kijken hoe we zorg en ondersteuning voor onze inwoners zo goed mogelijk kunnen organiseren. Daarbij kunnen we uw hulp goed gebruiken. Blijf niet zitten met problemen, zorgen of twijfels maar trek aan de bel. Dan zoeken we gezamenlijk naar oplossingen. En is er positief nieuws? Laat ook dan van u horen.
De jaarwisseling is traditioneel een tijd van terug- en vooruitkijken. Van goede voornemens. Maar vooral ook van goede wensen. Wij blijven hameren op fatsoenlijke en constructieve politiek in Lingewaard. Wij blijven staan voor een sociale gemeente waarin iedereen mee kan doen. Samen gaan we er een mooi jaar van maken. De beste wensen voor 2015.
Namens de PvdA Lingewaard,
Maarten van den Bos, fractievoorzitter