Door Maarten van den Bos op 13 februari 2017

Constructieve politiek

De Raad nam afgelopen donderdag een aantal belangrijke besluiten. Zo werd eindelijk de kwestie boerengolf in Gendt opgelost. Via een amendement dat we samen met Lingewaard.Nu indienden werd een commissie ingesteld die goed gaat kijken hoe de gemeente omgaat met haar taken op het gebied van zorg, ondersteuning, jeugd en werk. Belangrijke onderwerpen, waar de Gemeenteraad terecht extra aandacht aan gaat schenken.

Belangrijkste onderwerp van de avond was echter de situatie bij Presikhaaf Bedrijven. Net voor de kerst liepen de onderhandelingen over de overname van het bedrijf stuk en waren de medewerkers weer terug bij af. Opnieuw een periode van onzekerheid. Daarom vroegen wij – samen met LBL – een debat aan. Niet om de vraag te stellen wiens schuld het allemaal is of om verwijten te maken naar anderen (wat een enkele fractievoorzitter helaas toch niet kon laten). Maar om te komen tot heldere afspraken over wat er nu moet gebeuren. We hebben het college opdracht gegeven een aantal zaken op een rij te zetten, kort na de zomer komt er duidelijkheid. Daarbij stellen we de mensen om wie het gaat centraal en kiezen we voor een arbeidsmarkt voor iedereen. Dat is constructieve politiek.