Door Maarten van den Bos op 5 februari 2015

Bijdrage debat Stadhues raadsvergadering 5 februari 2015

Voorzitter,

Het Stadhues. Wat ooit begon als een mooi initiatief geboren uit de wil om het voormalig gemeentekantoor te Huissen een duurzame bestemming te geven, dreigt uit te lopen op een hoop herrie. De reuring in Huissen waar velen zo naarstig naar op zoek zijn lijkt alvast van het wensenlijstje gestreept te kunnen worden. Maar niet ingevuld zoals we dat graag zouden zien. Want wat ooit begon als een mooi initiatief lijkt uit te lopen op een teleurstelling voor velen. En dat is jammer.

Wanneer we dit debat nu terugbrengen tot de kern dan blijkt vooral dat er heel verschillende ideeën leven over waar we nu eigenlijk mee te maken hebben. Want, wat is nu de kern van het probleem? Is dat de nadrukkelijke wens een nieuw cultureel centrum in Huissen te openen? Is het de noodzaak het centrum van Huissen een broodnodige impuls te geven? Is dat de huisvesting van vijftig ouderen in hun eigen kern? Misschien alle drie een beetje, maar laten we niet vergeten dat de kern van het probleem is dat de gemeente in haar maag zit met een gebouw – een mooi, historisch gebouw – waarvoor we slechts met het nodige kunst en vliegwerk een bestemming lijken te kunnen vinden.

Voorzitter, het college heeft voor dit gebouw in haar ogen een passende oplossing gevonden. Een oplossing bovendien ook voor die andere drie deelproblemen. Maar klopt die veronderstelling eigenlijk wel? Ik wil die vraag beantwoorden langs drie wegen: het bestuurlijk proces, de financiën en de communicatie met betrokken burgers.

Het bestuurlijk proces rondom dit dossier – het moet ons toch van het hart – is op zijn best rommelig. Een voorbeeld: tijdens de Begrotingsraad van 13 november gaf de wethouder aan dat hij de onttrekking uit de algemene reserve van 2 miljoen NIET interpreteerde als zijnde ruimte voor de verdere ontwikkeling van een plan voor de huisvesting van senioren, nu woonachtig in Sancta Maria, in het Stadhues. Een dag (!) later kregen wij per post een raadsvoorstel waarin gevraagd werd om een voorbereidingskrediet van 150.000 euro, een krediet gedekt uit het door diezelfde onttrekking vrijgemaakte bedrag. Dat voorstel werd later ingetrokken en kwam vervolgens weer op de agenda terug. Het ligt nu, in iets gewijzigde vorm, voor. En wat blijkt: de gevraagde 150.000 euro is nu WEL bedoeld voor onderzoeken die de huisvesting van bewoners van Sancta in het Stadhues mogelijk moeten maken. Een gevolg van voortschrijdend inzicht? Een vraag: wanneer is het antwoord op de door mij in de raad van 13 november gestelde vraag nu precies veranderd van nee naar ja. Graag een reactie.

De financiën. De cijfers zijn voorlopig en vertrouwelijk. Twee redenen om er niet al te veel over te zeggen nu. Maar let wel: in de verhouding tussen gemeente, bouwondernemer, Betuweland en WaardWonen lijkt de gemeente niet bepaald bovenliggende partij. Of de investering die gedaan zal moeten worden evenredig is aan de te behalen doelstellingen is en blijft maar zeer de vraag. En hoewel de wethouder op de Politieke Avond bevestigde dat de raad zich uiterlijk in mei nog eens kan buigen over de financiën onderbouwing van de plannen, besluiten wij hier vanavond wel over een koers. In het besluit staat namelijk dat de raad nu kiest voor ‘een permanente sociaal-culturele functie op de begane grond in het oude kloosterdeel’ in combinatie met ‘een woonzorgfunctie ten behoeve van Betuweland in de aanbouw en op de eerste verdieping en de zolder’. Om een volledig open blik in mei mogelijk te maken stellen wij dan ook voor dit gedeelte van het besluit te schrappen. A2015-02-05 PvdA Stadhues 1

Burgerparticipatie. De manier waarop in dit dossier met betrokken burgers is omgegaan verdient naar onze overtuiging geen schoonheidsprijs. We hebben het in deze gemeente alom over ons sociaal kapitaal en over burgers die hun eigen verantwoordelijkheid willen nemen, maar wanneer zij dat doen moet het wel allemaal precies in het straatje van dit college passen. Is dat niet het geval, dan ontbreekt tot nog toe de creativiteit én de echte wil om elkaar te vinden in een mooi compromis. Overheidsparticipatie, toch de kern van het collegeprogramma, lijkt nog vooral een begrip voor informatienota’s en discussieavonden. Het in de praktijk brengen van nieuwe uitgangspunten en ideeën blijkt nog (te) moeilijk. Om het college daarin een handje te helpen denk ik dat het goed is wanneer we als raad formeel uitspreken dat we belang hechten aan verder overleg tussen het Stadhues-comité en het college. A2015-02-05 PvdA Stadhues 2

Voorzitter, tot slot. We besluiten vanavond over de vertrekking van een krediet van 150.000 euro. Niet meer en niet minder. Zoals het er nu naar uit ziet kan de PvdA niet instemmen met de vertrekking van dit krediet, wij hebben te veel vraagtekens die ik zojuist heb uitgewerkt langs drie lijnen: bestuurlijke kracht, financiële degelijkheid en een fatsoenlijke omgang met burgers. Wij wachten het debat en de reactie op onze amendementen echter af.