Door Maarten van den Bos op 18 november 2016

Belofte maakt schuld

Afgelopen donderdag stond de bibliotheek op de agenda. Voor ons is de bibliotheek een belangrijke voorziening. Een plaats waar kinderen kennis maken met boeken, waar mensen samen komen, waar informatie voor iedereen toegankelijk is. Een goede bibliotheek is een aanwinst voor elke stad en elk dorp.

Dat was eigenlijk iedereen met ons eens. Desondanks was er in het nieuwe bibliotheekbeleid geen ruimte voor een bieb in de kleinere kernen. Wij deden, samen met SP en CDA een poging dat te repareren. En kregen steun van DL, D66 en GroenLinks. Maar helaas was een jaarlijkse investering van 50.000 euro voor LBL, Lingewaard.nu, VVD en B06 te veel. De stemmen staakten, een volgende keer is een meerderheid onwaarschijnlijk.

Zeker de coalitiefracties hebben hun mond vol van investeren in de kleine kernen. En een bieb in elke kern is een speerpunt in het coalitieakkoord! Toch gaf men niet thuis, ondanks verwoede pogingen van onze kant een compromis te vinden. En waar LBL een week eerder nog overleg beloofde, hield men zich daarna doof en stemde vervolgens tegen. Belofte maakt voor sommigen blijkbaar geen schuld. Kortzichtige en droevig stemmende politiek ten koste van de kleine kernen.