Door Maarten van den Bos op 13 juli 2016

Motie Ressense variant

Tijdens het debat over de Dorpensingel en de door het college voorstelde ‘Ressense Variant’ zal de Partij van de Arbeid een motie indienen die de gemeenteraad vraagt zich uit te spreken tegen deze variant als volwaardig alternatief voor de Dorpensingel omwille van vraagtekens bij veiligheid, inpasbaarheid en leefbaarheid. Deze motie wordt mede ondertekend door de SP, B06, en D66.

Het Lingewaards college heeft besloten een verdiepend onderzoek uit te voeren naar de (technische) uitwerking van de ontsluitingsvariant Ressen. Blijkens het persbericht ‘Raad bespreekt Variant Ressen’ http://www.lingewaard.nl/inwoners/berichten-van-de-gemeente_41621/item/raad-bespreekt-variant-ressen_37021.html is de conclusie echter nu al getrokken dat deze variant ‘een volwaardig en goedkoper alternatief voor de Dorpensingel is’ waarin het college ‘veel voordelen ziet’.

De gigantische toename van de verkeersdruk in Ressen en het westelijk gedeelte van Bemmel wordt hiermee voor lief genomen en de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de waagschaal gesteld. Fractievoorzitter Maarten van den Bos: “dit kan de raad niet laten passeren. Nu afwachten is als in een fuik zwemmen, dan kunnen we niet meer terug. Daarom vragen we de gemeenteraad zich morgenavond nadrukkelijk uit te spreken tegen de Variant Ressen. Het debat over nut, noodzaak en financiering van de Dorpensingel kunnen we dan later voeren”.

De Partij van de Arbeid hoopt op veel steun voor haar motie, zeker omdat verschillende raadsfracties zich al publiekelijk hebben bekend tot tegenstander van de Variant Ressen. Nu afwachten of die tegenstand ook met een tegenstem kracht bij gezet wordt.

PvdA motie dorpensingel