Door Paul Ballhaus op 2 november 2016

Uitreiking Mieke Bles Kunstprijs 2016

Onder grote belangstelling is afgelopen vrijdag 28 oktober voor de 5e keer de tweejaarlijkse Mieke Bles Kunstprijs toegekend aan de Heer Hai Verstappen uit Haalderen.

Een onafhankelijke deskundige jury beoordeelde de inzending van 22 amateurkunstenaars. Alle deelnemers kregen een zeer positieve beoordeling en vaak een aanmoediging en een advies. De winnaar blonk uit in zijn aquarellen.  Amateurkunst, zo benadrukte onze burgemeester Marianne Schuurmans in haar toespraak, zegt niets over het niveau. Er blijken steeds opnieuw grote talenten binnen de Lingewaardse gemeenschap te zijn die in kunstzinnige vormgeving uitblinken. Belangstellenden kunnen zich over twee jaar weer melden voor de volgende beoordelingsronde.

Deze  prijs is genoemd naar Mieke Bles die de prijs kreeg bij haar afscheid 10 jaar geleden als gewaardeerd wethouder en raadslid van haar partijgenoten van de Partij van de Arbeid. Kunstbeoefening is voor deze partij iets wat gestimuleerd moet worden omdat –zoals dat vroeger werd genoemd- de ontwikkeling van het volk een noodzaak is, aldus Ko van den Beemt, partijvoorzitter in Lingewaard. Als blijk van waardering reikte hij aan alle deelnemers een rode roos uit. Want bij deze prijs staat niet de prijs maar vooral de deelname centraal. Jong en oud geven daar in de afgelopen jaren steeds meer gehoor aan. Dit jaar waren er 22 inzenders vaak met meerdere werken. Een selectie van het werk van deze deelnemers is te bezichtigen tot eind November in de hal van het gemeentehuis te Bemmel.

De heer Hai Verstappen krijgt als winnaar een solo tentoonstelling van zijn werk in December in de hal van het gemeentehuis in Bemmel.

Toespraak bij de prijsuitreiking