14 februari 2018

Sport in Lingewaard

Afgelopen week gingen de politieke partijen met elkaar in gesprek over sport en bewegen in onze gemeente. Wat daarbij opviel, was dat veel partijen het vooral met elkaar eens leken. Iedereen heft een warm hart voor verenigingen en allemaal zien we de meerwaarde van sport en bewegen voor de gezondheid van jong en oud.

Toch waren er wel degelijk verschillen. Ook in dit debat vlogen de trefwoorden uit het Lingewaardse politieke vocabulaire je weer om de oren: faciliteren, overleggen, meenemen. Maar wat gaat er dan eigenlijk gebeuren? De PvdA vindt dat wanneer je als politiek iets wil, je daar ook iets voor moet doen. Dus niet vertellen wat verenigingen en inwoners allemaal voor moois moeten doen, maar vooral de vraag stellen hoe je dat als gemeente ook mogelijk gaat maken. Met mensen én middelen.

Dus: als gemeente investeren in verenigingen. Helpen bij het vinden en waar nodig opleiden van voldoende vrijwilligers, meer sport- en cultuurcoaches om de samenwerking tussen sportverenigingen, scholen en zorginstellingen te verbeteren. En de gymdocent terug op de basisschool, zodat alle kinderen ook motorisch een goede start maken.

En laten we als gemeente ook de kansen pakken die er zijn. We hebben de afgelopen jaren forse bedragen vrijgemaakt voor Sportpark Ressen en de verplaatsing van Jonge Kracht. Maar de binnensport staat nog steeds op achterstand. Daar moet nodig wat gebeuren. Dat vond iedereen overigens op het sportdebat vier jaar geleden ook al, maar desondanks kwam bijvoorbeeld een nieuwe sporthal in Huissen in samenwerking met het OBC, een ontwikkelaar en een ondernemer niet van de grond. Eeuwig zonde, en reden te meer nu dubbel zo hard aan de slag te gaan.

Sporten en bewegen is belangrijk voor iedereen. Daarom pleitten wij afgelopen week bij het sportdebat voor een Lingewaards sportfonds, zodat scholen en verenigingen er samen voor kunnen zorgen dat ieder kind in Lingewaard mee kan doen. Ondanks zijn achtergrond of het inkomen van zijn ouders en zonder ingewikkelde procedures of vernederende formulieren.

Er ligt nog genoeg werk de komende jaren. Aan de slag.