7 december 2014

Schooljongen

Belangrijkste onderwerp van afgelopen donderdag: de invoering van de participatiewet. Deze wet is het sluitstuk van een drietal belangrijke hervormingen die door het kabinet zijn doorgevoerd. Ze leggen de verantwoordelijkheid voor jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en werk en inkomen vanaf 1 januari aanstaande bij de gemeente. Deze nieuwe taken vragen veel van Lingewaard. Centrale vraag: hoe staan we ervoor?

Het antwoord: dat hangt ervan af. Een aantal weken geleden stond de jeugdzorg op de agenda. En hoewel wij op punten kritisch waren bleek verantwoordelijk wethouder Helga Witjes goed voorbereid, kende ze haar zaken en was ze bereid tot luisteren. Afgelopen donderdag bleek dit met betrekking tot de participatiewet helaas anders. Als raad kregen we een hele lijst verordeningen voorgelegd, een lijst regels zonder kader, normen zonder waarden. Op onze vraag waarom een visie op de toekomst ontbrak merkte wethouder Sluiter op dat die visie nog kwam. Volgend jaar. Misschien. Zelfs op de meest concrete vragen kwam vervolgens geen antwoord, wethouder Sluiter sloeg zich door het debat als een schooljongen die zijn woordjes niet geleerd bleek te hebben toen hij voor het bord moest komen. En dat is zorgelijk. Daarom een oproep aan collega’s: laat ons als raad het werk doen en goede ideeën ontwikkelen. Van de wethouder vallen die voorlopig niet te verwachten.