19 december 2017

Oppositie wil belasting op waterleiding schrappen

De afgelopen dagen is veel commotie ontstaan over een brief die inwoners van Lingewaard ontvingen van waterbedrijf Vitens. In die brief werd aangekondigd dat de waterrekening volgend jaar met meer dan honderd euro omhoog gaat omdat het bedrijf een door de gemeente opgelegde precariobelasting gaat doorberekenen aan alle inwoners.

De Gemeenteraad heeft in november 2015 besloten tot de invoering van precario op het water- en elektriciteitsleidingnetwerk. De belasting werd al geheven op het gasleidingnetwerk. Daar merken inwoners weinig van. Precario op de waterleiding wordt echter rechtstreeks doorberekend aan de huishoudens in de heffende gemeente. Vandaar de brief van Vitens.

De voltallige oppositie wil deze belasting van tafel. Doordat Vitens de belasting al gaat doorberekenen aan inwoners nog voordat juridisch zeker is dat deze door de gemeente ook geheven kan worden, kan de in de begroting opgenomen compensatie nog niet worden uitgekeerd. Daardoor komt de invoering van precario neer op een forse lastenverzwaring voor inwoners. Dat is onwenselijk.

Daarom vragen we samen met GroenLinks, D66, B06 en SP een spoeddebat aan. Tijdens dat debat dienen we als oppositie een initiatiefvoorstel in om de belasting van tafel te krijgen.