Door Ko van den Beemt op 26 december 2015

Onder de hamer december 2015

Het nieuwe jaar staat te trappelen en wat mij betreft mag het zover zijn, want dan kunnen we een dikke streep onder 2015 zetten. Weer een jaar dat anders verliep dan we vooraf dachten en vooral een jaar dat ons en de samenleving aansprak op onze internationale solidariteit. Of het nu is door bombarderen in Irak of hier bij de opvang van asielzoekers. Een jaar waarin ook de economie aantrok, de gasproductie in Groningen verlaagd werd en de transities WMO & Jeugd vorm kregen. Nu is door zwartkijkers voorspelt dat de zorg in zou storten door alle veranderingen, maar dat is niet gebeurd. Het heeft gekraakt en het schurkt hier en daar, maar in grote lijnen ………… Nu schuurt vooral het systeem van aanbesteden en de marktwerking bij de huishoudelijke hulp. Maar als volgend jaar de ontwikkelingen in rustiger vaarwater komt, kan pas echt de balans opgemaakt worden. Punt is alleen wel de uitvoering nu bij de gemeentes ligt en die bepalen in hoge mate of de uitvoering sociaal is of niet is. Daarom is kritiek op de transities in veel gevallen eigenlijk kritiek op de gemeentelijke uitvoering. En daar komt onze fractie in beeld. Een fractie die zich het afgelopen jaar stevig in de raad geroerd heeft en niet alleen op de sociale agenda. Goed werk! Neemt niet weg dat onze Martin nog veel werk heeft om de boel landelijk op orde te krijgen. Want van achter de schermen (bij organisaties en gemeenten) is nog een hoop te doen.

Als partij en afdeling is het in 2016 nodig te blijven werken aan onze zichtbaarheid en herkenbaarheid. Lokaal gaan we daar zoals afgesproken mee aan de slag. Maar ook landelijk ligt hier een schone taak. Nou weten ze dat in Den Haag ook wel, maar om een of andere reden komt dat niet echt uit de verf. De PvdA fractie in Den Haag doet veel goeie dingen, maar krijgen het niet voor het voetlicht. Hopelijk heeft 2016 wat dat betreft meer in petto. En tot de volgende verkiezingen hebben we nog wel even, want het is volgens mij niet te verwachten dat er in de eerste helft van 2016 verkiezingen komen. Een Nederlands voorzitterschap van de EU kan immers geen gemankeerd kabinet of gemankeerde ministers gebruiken. Laat staan dat er tijd is voor een verkiezingen.

En terwijl er in de wereld van alles aan de hand is en landelijk rechtse nationalistische sentimenten zich roeren; is reden het te meer om aan de slag te gaan en ons met woord en daad zichtbaar te laten zijn als sociaal, solidair en duurzaam! Lokaal, landelijk en internationaal! Zoals wij als sociaaldemocraten zijn!

Een goed 2016 iedereen!

Ko van den Beemt

Voorzitter afdeling Lingewaard

Ko van den Beemt