Door Ko van den Beemt op 3 december 2015

Onder de hamer…..

Een paar maanden geleden hebben we op de bijzondere ledenvergadering van de afdeling aandacht besteed aan de zichtbaarheid van de partij/afdeling in Lingewaard. Een van de initiatieven die daarbij naar voren kwam, is dat we ons gaan profileren op lokale onderwerpen met een constructief karakter. En die moeten ook nog “PvdA-Proof” zijn.

Natuurlijk is het sociaal-beleid met alle ontwikkelingen rond de transities daar onderdeel van. Verder is er ook burgerparticipatie. Dat was een belangrijkpunt in ons verkiezingsprogramma. Ook het huidige college had op dit punt de nodige ambities, maar daar is nog maar weinig van gerealiseerd. Op 11 november was er al een met 60 mensen drukbezochte door PvdA en Groen-Links georganiseerde discussieavond over dit onderwerp in de Kuul te Huissen. Daarbij waren ook vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties aanwezig als wijkplatforms, het kerkinitiatief Bemmel, speeltuin initiatieven. De vraag is: wat kan de gemeente doen om dergelijk initiatieven te ondersteunen en dat met Doetinchem als voorbeeld. Deze avond organiseerden we in het verlengde op een initiatiefvoorstel dat intussen door de raad is aangenomen. De zeer gewaardeerde discussieavond resulteerde in goede reacties vanuit de organisaties en ook een mooi stuk in de Gelderlander.

Het derde onderwerp waar ons in Lingewaard op willen gaan profileren is sociale woningbouw. Of liever gezegd het ogenschijnblijke gebrek aan sociale woningen. Dit is zichtbaar in steeds langere wachttijden. En dat komt echt niet door dat de huidige stroom asielzoekers die woningen inpikken. Dat mensen zonder urgentie steeds langer moeten wachten, is niet iets van het laatste half jaar. En of dat nu komt doordat woningbouwverenigingen zich sinds eind vorige eeuw als commerciële projectontwikkelaars zijn gaan gedragen? Of omdat er door verkoop sociale woningen aan het bestand onttrokken worden? Of omdat er door de crisis juist meer behoefte aan goedkopere huurwoningen is……..? Het is een maatschappelijk probleem.

Nu heeft de sociaal democratie van Wibaut tot Jan Schäfer een traditie in de sociale woningbouw. Want goede huisvesting is immers een sociaalrecht. Het onderwerp biedt ook de mogelijkheid om ons lokaal constructief te profileren en bovenal een woonprobleem van mensen op te lossen.

Kortom, alle rede om dit onderwerp op te pakken.
Daarom richten we in de afdeling een werkgroep op dat dit gaat oppakken. Dus als je kennis, ervaring, betrokkenheid en tijd hebt, willen je vragen die in te brengen. Geef dan naam, email en telnummer door aan: [email protected]. Ik pak het dan verder op en zorg dat er een afspraak komt voor een startbijeenkomst.
Dit doen we als PvdA-afdeling vanuit de visie dat een actieve afdeling alleen kan bestaan als er voldoende actieve leden zijn.

Wij reken op je!
Namens het bestuur PvdA-afdeling Lingewaard
Ko van den Beemt / Voorzitter

Ko van den Beemt