Door Ko van den Beemt op 11 januari 2015

Een gezond en sociaal 2015

We hebben 2015 ingeluid en laten met 2014 een lastig jaar achter ons. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat de problemen waar we in 2014 druk mee zijn geweest, per direct zijn opgelost. In de meeste gevallen zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet zo zijn.

Het is inmiddels wel duidelijk dat de wereld volop in verandering is. Dat de veranderingen ook dicht bij huis spelen, blijkt al uit het feit dat de gemeenten er sinds 1 januari een reeks taken bij hebben gekregen als het gaat om zorg, werk en participatie. Een grote verandering die ongetwijfeld nog gaat schuren en de nodige kinderziektes zal kennen. Maar het is wel een verandering die de mogelijkheid biedt mensen in hun eigen omgeving gerichter te ondersteunen en die ondersteuning ook in de toekomst betaalbaar te houden. Dat was het streven in ons landelijke verkiezingsprogramma. Laten we er in 2015 op letten dat dit ook in Lingewaard gerealiseerd wordt.

Een belangrijk winstpunt hebben wij daarbij als PvdA al binnen. Wij hebben in ons verkiezingsprogramma gewezen op de noodzaak voor een gemeentelijk ombudsmens. De afgelopen maand werd duidelijk dat die er – voorlopig als pilot – komt in de vorm van een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Zo zie je, hoe een kleine fractie toch het verschil maakt. In het verleden hebben we dat verschil al vaker gemaakt door als fractie (gesteund door de afdeling) in de raad constructief, kritisch maar vooral sociaal politiek te bedrijven. Dat deden we ook toen Lingewaard het bestuurlijke niveau van een Bananenrepubliek naderde.

Het is verder nog steeds zuur, dat we bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen niet voor onze inzet zijn “beloond”. Maar inmiddels is het 2015 en heeft het weinig zin om bij de pakken neer te gaan zitten, want dan is één ding zeker: Als je bij de pakken neer gaat zitten ga je als PvdA het verschil niet maken. Maarten van den Bosch heeft dat als raadslid niet gedaan. En als afdeling moeten we dat ook niet doen. Tijdens de afgelopen ledenvergadering is daarom ook afgesproken te gaan werken aan de herkenbaarheid/zichtbaarheid van de PvdA in Lingewaard. Dat pakken we in 2015 op.

Als bestuur gaan we werken aan een afdeling waarin wij de leden betrekken bij lokale en landelijke thema’s. Omdat effectief te kunnen doen is de inzet van een actieve afdeling en leden nodig. En dat voor dit jaar ook mijn vraag aan jullie: draag je steentje bij in de steunfractie, het PvdA ombudsteam of het opzetten van activiteiten rond thema’s ed. Op de verdere invulling daarvan komen we nog terug.

Laat duidelijk zijn dat dit geen doel op zich is. Het is alleen wel nodig om ook in de komende jaren constructief, kritisch maar vooral sociaal politiek te blijven bedrijven.

Namens het bestuur wens ik jullie verder een gezond en sociaal 2015

Ko van de Beemt, voorzitter

Ko van den Beemt

Ik ben Ko van den Beemt voorzitter van de PvdA in Lingewaard. Mijn politieke betrokkenheid begon op de middelbare school en het lag voor de hand dat ik bestuurstuurkunde ging studeren. Mijn eerste baan was in Den Haag bij de afdeling financieel beleid van een ministerie. Daarna ben ik bij een adviesbureau gaan werken. Toen