11 november 2014

Droevig: een raadsvergadering met twee gezichten

Een raadsvergadering met twee gezichten, afgelopen donderdag. Op de agenda stond onder meer de jeugdzorg. De gemeente wordt daar vanaf 1 januari verantwoordelijk voor. Na een inhoudelijk debat en prima beantwoording door wethouder Helga Witjes werden de plannen door bijna de hele raad aangenomen. Een goed signaal, maar het werk begint pas. Komend jaar zullen we in de praktijk moeten zien hoe de plannen uitpakken. Daarbij kunnen we ieders hulp gebruiken, vooral ook die van betrokken ouders en jongeren zelf. Blijf dus niet zitten met zorgen en neem vooral contact op bij problemen! Dat kan bijvoorbeeld via onze website: www.lingewaard.pvda.nl.

De rij teleurstellingen was helaas langer. Zo werd het budget voor Europese samenwerking (8000 euro) zonder pardon door een meerderheid wegbezuinigd en flapte wethouder Peren er per ongeluk uit dat het college de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid naar beneden gaat bijstellen. Het college stapte, zonder dat de raad daar nog wat van kon vinden, uit een samenwerkingsverband met andere gemeenten. De burgemeester verwees in haar toelichting (evenals in de krant) naar een haalbaarheidsstudie die de raad nog niet mocht inzien. Al met al stemde de laatste raadsvergadering vooral droevig. Ze gaf een beeld te zien van een naar binnen gekeerde gemeente, met de rug naar de toekomst. En laat dat nu, met alle nieuwe taken die op ons af komen, het laatste zijn wat we moeten willen.