De podiumwagen blijft

21 december 2021

Het was voor velen een verrassing. In de luwte van de avondlockdown besloot het college de podiumwagen weg te bezuinigen. De oude wagen, die door de gemeente gratis ter beschikking gesteld werd voor evenementen, kwam niet meer door de keuring en het college wilde er maar wat graag van af. Via een informatienota kreeg de raad te horen dat er geen nieuwe werd aangeschaft.

Dat was voor veel organisatoren van evenementen een hard gelach. Er wordt in onze gemeente gelukkig van alles georganiseerd. Door verenigingen en stichtingen, vaak met behulp van talloze vrijwilligers. Die evenementen geven onze kernen kleur en juist daarom vinden wij het als PvdA belangrijk dat we wel een nieuwe podiumwagen aanschaffen. Omdat de gemeente op die manier kan bijdragen aan het organiseren van mooie evenementen in onze gemeente.

Gelukkig was een zeer ruime meerderheid van de gemeenteraad dat met ons eens. Wethouder Theo Janssen stribbelde nog even tegen, met een pleidooi voor een mogelijk toekomstige subsidie zodat evenementen misschien zelf als het zo uitkwam bij een commerciële verhuurder een podium konden huren. Maar dat klonk niet alleen behoorlijk vaag, maar ook behoorlijk duur. Waarom elke keer subsidie geven als je ook gewoon kan zorgen voor een mooie podiumwagen. Zo hoog zijn de kosten daarvoor helemaal niet.

Uiteindelijk stemde alleen de Lijst Frans Schut en Lingewaard.nu tegen onze motie om een nieuwe podiumwagen aan te schaffen.

Zo blijft de gemeente ook de komende jaren naast afvalbakken, dranghekken en vlaggenmasten ook de podiumwagen ter beschikking stellen. Dat lijkt een klein gebaar, maar staat voor ons voor iets groters. Niet alleen is het een steuntje in de rug van al die organisatoren van evenementen die het juist nu moeilijk hebben. Ook laat het zien dat ons beeld van de gemeente als fundament onder de lokale samenleving steeds meer politieke weerklank krijgt. Die gemeente verwijst je niet naar de markt met een vaag verhaal over mogelijke subsidie, maar steekt zelf een handje toe en helpt waar dat kan.