19 maart 2018

Brief aan de kiezer

Het is bijna 21 maart, de dag dat u naar de stembus mag om een nieuwe Gemeenteraad te kiezen. Een groot voorrecht, ik hoop dat u er allemaal gebruik van gaat maken.

Dat er verkiezingen aan zitten te komen kan u moeilijk meer ontgaan zijn. Een aantal partijen heeft bijkans de hele gemeente vol gezet met borden. Wij hebben daar niet voor gekozen. Heel bewust niet. Omdat je op een bord niet meer kwijt kan dan een pakkende slogan en politiek voor ons gaat om meer dan loze kreten alleen. Wij kiezen voor andere vormen, waar we meer van onze ideeën voor de toekomst van Lingewaard kunnen laten zien. Op facebook bijvoorbeeld, op straat in gesprek met mensen en via deze krant.

Wij kiezen voor die vorm omdat we vinden dat deze tijd moet gaan om plannen, niet om kreten. Wij willen een andere gemeente. Een gemeente die weer het fundament wil zijn onder de lokale samenleving. Wij willen een gemeente die naast mensen gaat staan als het even tegen zit, zodat iedereen zeker kan zijn van goede zorg en ondersteuning wanneer die nodig is. Wij willen een gemeente die zelf zorgt voor banen, zodat iedereen zeker kan zijn van goed werk. Wij willen een gemeente die actief aan de slag gaat met meer woningen voor starters, meer sociale huurwoningen en meer ruimte voor doorstroming. Zodat iedereen zeker kan zijn van een fatsoenlijke woning.

Wij staan voor een gemeente die net zo actief is als haar inwoners. Dus niet zeggen dat je initiatieven van inwoners de ruimte wil geven, maar die initiatieven ook actief ondersteunen. Samenwerken in plaats van tegenwerken. De afgelopen jaren stond in de politiek in Lingewaard een woord centraal: loslaten. De gemeente moest minder doen, het werk aan inwoners en verenigingen laten. Daar willen we vanaf. De PvdA wil een sterke lokale overheid die er is voor mensen.

Wat betekent dat nu concreet? Wij willen de gemeente dichtbij. Daarom bouwen we de bestaande participatiepunten uit tot aanspreekpunten. Echte gemeentelijke steunpunten in de kernen, waar de gemeente samen met andere organisaties aanwezig is. Waar inwoners minstens twee dagen per week terecht kunnen voor zo iets simpels als een paspoort, zo iets persoonlijks als opvoedingsondersteuning of hulp in de huishouding, zo iets ingewikkelds als het starten van een bedrijf en zo iets moois als de organisatie van een evenement. Gewoon om de hoek.

Die punten noemen we niet voor niets aanspreekpunten. Als inwoner moet u de gemeente gemakkelijk kunnen aanspreken op haar verantwoordelijkheid. Gewoon, bij een kopje koffie om de hoek. Toegankelijk voor iedereen, zoals het hoort.

De afgelopen jaren heb ik als eenmansfractie namens de PvdA geprobeerd dit alles op de agenda te krijgen. En ik heb gezien dat ook een kleine fractie het verschil kan maken voor mensen. Met goede voorstellen, scherpe vragen. Maar om echt iets te kunnen veranderen is meer nodig. Daarom vraag ik u om uw stem. Bent u het met mij eens dat we een andere gemeente nodig hebben, stem dan PvdA. Er staat een groep gemotiveerde mensen klaar om de komende jaren samen met alle inwoners te bouwen aan het Lingewaard van de toekomst.

Namens de PvdA Lingewaard, hartelijke groet,

Maarten van den Bos, lijsttrekker