Belofte maakt schuld

22 oktober 2021

Beloofd is beloofd, aldus een advertentie van de VVD in Gemeentenieuws vorige week. Waarin de VVD-fractie zo hard glom van trots dat de feiten erbij verbleekten. Laten we er daarom een paar in herinnering roepen.

De VVD spreekt over bouwen. De belofte was: duizend woningen erbij deze raadsperiode. Onder leiding van wethouder Helga Witjes. Hoe staat het daarmee? Nou, niet zo best. Sinds de verkiezingen in 2018 werden er 445 woningen opgeleverd. Nog niet de helft van het beloofde aantal. Toegegeven: we hebben nog een paar maanden. Maar zelfs als alle woningen die in de planning zitten voor volgend jaar er nog bij komen, dan nog halen we die 1000 bij lange na niet.

Uit een tussentijdse rapportage van het college zelf bleek intussen dat bouwplannen in alle kernen vertraging oplopen. Omdat het niet lukt bestemmingsplannen op tijd bij de raad te krijgen. Dat is soms ook wel verklaarbaar, een nieuwe wijk bouwen is ook ingewikkeld. Maar de VVD feliciteert alvast de nieuwe bewoners van precies die wijken. Van harte met uw nieuwe woning, misschien is hij over een jaar of vijf wel af. Hoera!

De VVD schreef ook dat het van belang is dat er voldoende betaalbare woningen komen voor kopers én huurders. Wat een gotspe. Werkelijk elk voorstel om meer betaalbare woningen te bouwen was men tegen! Toen wij met anderen bijvoorbeeld een hard punt maakte van betaalbarheid in plan Driegaarden, noemde fractievoorzitter Van de Woerdt dat ‘politieke spelletjes’. Het is gelukt, er komen veel meer betaalbare woningen, maar dan ondanks die tegenstand.

Politiek gaat voor de PvdA over inhoud en idealen. Niet over onzinnige advertenties. Over meer betaalbare huizen in plaats van grotere villa’s. En dat kan, als we er samen voor knokken. Weten hoe we dat doen? Houd onze site in de gaten, de komende weken. Samen kunnen we de wooncrisis oplossen, maar niet als we blijven geloven in de sprookjes van de VVD.