24 november 2014

Begrotingsraad

Afgelopen donderdag stond de begroting centraal. Alle fracties kregen de gelegenheid hier in een algemene beschouwing op te reageren. Voor ons stonden drie punten centraal. Ten eerste hebben wij zorgen over de financiële toekomst van onze gemeente. Op papier lijkt de gemeente redelijk gezond, maar in de begroting zitten grote risico’s die nog onvoldoende gedekt zijn. Ten tweede vinden wij dat een begroting het mogelijk moet maken echte keuzes te maken. Dat was nog te weinig het geval. Vaak weten we eigenlijk niet goed hoe gestelde doelen gehaald gaan worden en hoe we dat kunnen controleren. Ten derde had het college gekozen voor een aantal bezuinigingen, onder meer op de bibliotheek. Daarmee waren wij het oneens.

Daarom dienden we, samen met D66 en GroenLinks, een motie in waarin we aanbevelingen deden om het komende jaar stevige stappen te zetten om deze gemeente financieel gezonder te maken. Ook maakten we samen met deze partijen een alternatief dekkingsvoorstel dat na enige aanpassingen door de coalitiepartijen werd omarmd. Zo zorgden we er onder meer voor dat de bezuinigingen op de bibliotheek grotendeels van tafel gingen. Belangrijker nog was dat bleek dat in de gemeenteraad van Lingewaard een nieuwe politiek mogelijk is: een politiek van overleg waarin inhoud en inwoners centraal staan. En dat is na het gekissebis van afgelopen jaren zeer verfrissend.