Begroting 2022: meer geld voor veiligheid en sociaal domein

12 november 2021

Een mooi resultaat bij de behandeling van de Begroting 2022. Alle drie de tegenvoorstellen – zogenoemde amendementen – die de PvdA naar voren bracht zijn met overgrote meerderheden aangenomen.

Met twee amendementen werd paal en perk gesteld aan de oplopende uitgaven voor het verflauwen van twee bochten in de Karstraat in Huissen. Eindelijk was er een ruime meerderheid in de gemeenteraad bereid het geld te reserveren om de belangrijkste verkeersknelpunten in de gemeente te gaan oplossen. Dus niet inzetten op een, miljoenen verslindend project. Maar echte keuzes maken op basis van uitgewerkte plannen. Voor de PvdA was, is en blijft verkeersveiligheid daarbij prioriteit.

Het derde amendement reserveerde meer geld voor het sociaal domein. Zodat we bij tegenvallers niet direct hoeven bezuinigen op zorg en ondersteuning voor inwoners. Belangrijk, omdat we nu eenmalig extra geld gekregen hebben voor jeugdzorg en het belangrijk is dat juist dat geld niet weglekt maar dat we het inzetten daar waar het nodig is.

Helaas kon het aanvalsplan armoede, dat we samen met de SP presenteerden, op minder steun rekenen. Ondanks mooie woorden van vooral CDA, VVD en LBL waren die partijen niet bereid nu ook echt geld vrij te maken om mensen die de eindjes vanwege de stijgende energieprijzen en oplopende lokale lasten niet meer aan elkaar kunnen knopen ook écht te helpen. Allen het voorstel om mensen in de bijstand niet te korten op de uitkering als ze een tas boodschappen of een andere gift krijgen van familie of vrienden werd – gelukkig – aangenomen. Een stap vooruit, maar er is meer nodig.

Meer weten? Lees hier de beschouwing van fractievoorzitter Maarten van den Bos over de begroting. Of kijk hier [link] al vast naar ons verkiezingsprogramma voor de volgende periode, waar we laten zien hoe wij de komende jaren blijven werken aan een veilig en sociaal Lingewaard.