25 februari 2022

Vragen over de podiumwagen

Op 20 december besloot de raad op ons voorstel dat Lingewaard een nieuwe podiumwagen gaat aanschaffen. Zodat die voor evenementen gratis beschikbaar blijft. Maar verenigingen die hem vast willen reserveren, voor komende juli (!), krijgen nee te horen. Waarom? Dat vragen we het college.

Nadat de gemeenteraad op 20 december een motie van de PvdA aannam waarin het college gevraagd wordt een nieuwe podiumwagen aan te schaffen en deze – zoals lang gebruikelijk was – gratis ter beschikking te stellen aan organisatoren van evenementen, kregen we veel positieve berichten binnen van inwoners, verenigingen en organisatoren. Het afstoten van de oude podiumwagen door het college was veel organisatoren van evenementen rouw op het dak gevallen.

Nadat de raad op 20 december de motie heeft aangenomen, hebben organisatoren van evenementen opnieuw contact gezocht met de gemeente. Viel de nieuwe podiumwagen al te reserveren? Bijvoorbeeld komende juli? Ook na aandringen kregen zij nul op rekest. De reactie van de gemeente luidde (per mail): ‘Helaas is er momenteel nog geen duidelijkheid wat betreft de podiumwagen. Wanneer wij meer weten zullen we dat communiceren, maar tot die tijd kunnen we hem helaas niet reserveren. Ik zou jullie dan ook adviseren om voor de zekerheid ook andere opties te bekijken’.

‘Niemand weet zo dus waar we aan toe zijn’, zegt PvdA-fractievoorzitter Maarten van den Bos. ‘Zo ingewikkeld is het toch niet, een nieuwe podiumwagen aanschaffen? Er ligt immers al een advies van afgelopen mei. Toen is de oude wagen bekeken en was een van de geadviseerde mogelijkheden al een nieuwe aan te schaffen. Maten en specificaties, alles staat er gewoon in. Verenigingen moeten wel aan de slag kunnen, nadat heel veel evenementen de afgelopen jaren al niet konden doorgaan vanwege Corona. Het is een ongelofelijke domper als de gemeente dan zegt dat ze maar de commerciële markt op moeten. Voor veel evenementen is dat gewoonweg niet te doen.’

Bovendien vraagt Van den Bos zich af of de oude wagen al is afgestoten. ‘Inmiddels hebben wij dat keuringsrapport kunnen lezen. Dat laat toch een veel genuanceerder beeld zien dan de informatienota van het college. Als we de wagen nog hebben en het is zo ingewikkeld om een nieuwe te kopen, kunnen we dan de oude niet nog een paar keer inzetten? Of is die inmiddels verkocht?’

Het college moet binnen 30 dagen antwoord geven op de door de PvdA gestelde vragen, maar laten we hopen dat er sneller duidelijkheid komt. Veel evenementen zijn ervan afhankelijk.