22 september 2020

Verkeer in Bemmel

De discussie over het toenemende verkeer tussen Nijmegen en Bemmel kwam lange tijd geen steek verder. Totdat mede op initiatief van de PvdA in Nijmegen, Lingewaard en Provinciale Staten in 2017 een doorbraak geforceerd werd. De Dorpensingel zou er onder voorwaarden komen, de provincie zou meebetalen. Onze in samenwerking met anderen opgestelde motie werd op 9 november 2017 door de raad van Lingewaard aangenomen.Image may contain: outdoor and nature

Nu is er vanuit inwoners van Bemmel een initiatief om voor de verbinding tussen de Ovatonde en Bemmel een andere route te kiezen. Geen aansluiting op de Zandsestraat, maar een route ‘door de weilanden’ richting de rotonde bij Klein Rome. Vooral omdat het verkeer op Vossenhol en Teselaar gaat toenemen. Vraag van de werkgroep aan de gemeenteraad is het project Dorpensingel nu stop te zetten en hun alternatief te onderzoeken.

Omwonenden zijn boos dat zij door de gemeente de afgelopen jaren niet of nauwelijks zijn betrokken bij het verder uitwerken van de plannen. Die boosheid is te begrijpen. Al in november 2014 (!) stelde de PvdA hierover schriftelijke vragen. Het verkeer dat via de Dorpensingel naar Bemmel gaat rijden kwam bij hen door de straat, logisch dus dat aanwonenden van Vossenhol en Teselaar uitgenodigd zouden worden mee te praten. Het college zegde dat ook toe, maar het gebeurde vervolgens te laat. Dat had beter gekund en beter gemoeten.

Dat betekent echter niet dat we nu alles stil kunnen leggen. Voor het project Dorpensingel zijn afspraken gemaakt tussen Nijmegen, Lingewaard en de provincie Gelderland. De provincie legt een fors bedrag bij, geld onder meer nodig voor het veiliger maken van Vossenhol en Teselaar, maar ook voor de veiligheid op de Ressensestraat. Als we nu stoppen zijn we het geld kwijt en gebeurt er niks. En dat kan niet.

In de discussie over de Dorpensingel en mogelijke alternatieve oplossingen stond voor ons altijd een ding centraal: spreiding van verkeer. De afgelopen jaren zijn in Nijmegen én Bemmel veel meer mensen komen wonen. Meer verkeer dus. Dat moet ergens heen, en dan kan je niet alle auto’s over dezelfde wegen sturen.

Nu de Dorpensingel stilleggen is onverantwoord. De verkeersdruk op vooral de Papenstraat is veel te groot en neemt alleen maar toe. Er moet wat gebeuren. Ook aan het Vossenhol. Dat was en is een doorgaande verbinding tussen Bemmel en Nijmegen. De weg moet daaraan worden aangepast, juist ook voor de veiligheid. Daar is in het project Dorpensingel geld voor, dat nu weggooien is onverstandig.

Tegelijkertijd is het goed de plannen van de werkgroep verder te onderzoeken. Want als het gaat om spreiding van verkeer, kan de route die deze inwoners voorstellen wellicht een aanvulling zijn. Er zijn echter ook problemen: hoe gaan we die weg betalen? Willen we een nieuwe weg door Park Lingezegen? Is er ruimte voor woningbouw daar? Wat offeren we op? Want de route door de weilanden is ook een route dwars door een perenboomgaard. Dat zijn vragen die we eerst moeten beantwoorden. Juist daarom zal de PvdA de raad voorstellen goed te kijken naar voor én nadelen van het voorstel. Maar dan niet als alternatief, maar als eventuele aanvulling. Zodat we een faire, feitelijke afweging kunnen maken.

Het aantal auto’s dat een weg moet vinden tussen Nijmegen en Bemmel is de afgelopen jaren enorm toegenomen en zal nog verder groeien. Dat kunnen en mogen we niet afwentelen op nu al overbelaste straten. Daarom is de Dorpensingel nodig. De plannen van de werkgroep kunnen we vervolgens op basis van alle feiten beoordelen. Zodat we blijven werken aan een veilige en goede ontsluiting van onze gemeente.

Waar ben je naar op zoek?