4 november 2020

Tegenbegroting…

Deze week praten we in de gemeenteraad over de begroting van volgend jaar. In een filmpje heb ik in het kort proberen uit te leggen wat daarbij onze inzet is.

Juist in deze tijden, waarin we als samenleving met elkaar de strijd aangaan tegen het corona-virus, hebben mensen een gemeente nodig waar ze op kunnen rekenen. Juist in deze tijd, die zo veel onzekerheden met zich meebrengt, is het belangrijk dat we een overheid hebben die het fundament wil zijn onder de samenleving. Die ervoor zorgt dat mensen zeker kunnen zijn van zorg en ondersteuning als ze die nodig hebben, een betaalbaar huis als ze in onze gemeente willen blijven wonen. Dat vraagt om politieke keuzes.

In de begroting gaat veel aandacht naar een spaarpot die we opgebouwd hebben uit de zogenoemde ‘precario’. Dat is een belasting die gemeenten tot en met dit jaar mochten heffen op kabels en leidingen onder de grond. Lang was bovendien onzeker of de gemeente bepaalde kabels en leidingen mocht belasten. Nu weten we dat zeker, en kunnen we de opbrengst gaan gebruiken. Maar dat is geen geld wat we jaar op jaar krijgen, maar een spaarpot die we maar één keer kunnen uitgeven.

Als we weten dat gemeenten voor alle taken en verantwoordelijkheden die ze hebben van de rijksoverheid elk jaar te weinig geld krijgen, zijn dat soort spaarpotten des te belangrijker. Daar moeten we dus heel voorzichtig mee omgaan. En dat doet het college in deze begroting niet. Sterker nog: een groot deel van het geld wordt uitgegeven aan het verflauwen van twee bochten in de Karstraat in Huissen. Bochten die er al talloze jaren zo liggen. Totale kosten: 5,5 miljoen. Als het daarbij blijft tenminste, want het werk moet nog beginnen. Zijn er dan geen andere projecten die voorrang verdienen? Zoals veiliger straten rondom het nieuwe woningbouwproject Driegaarden bijvoorbeeld? En er zijn vast meer voorbeelden! Daarom willen wij dat dit geld voorlopig in de spaarpot blijft, zodat we eerst eens kunnen kijken waarvoor het ‘t hardst nodig is. We kunnen het immers maar een keer uitgeven.

Ook storten we een heel groot deel van onze ‘precario-spaarpot’ in een andere spaarpot: die waar we jaarlijks het onderhoud aan onze wegen uit betalen. Dat doen we, omdat we daar jarenlang te weinig geld in gestopt hebben. En wegenonderhoud is belangrijk, goed onderhouden wegen zijn bijvoorbeeld veiliger. Dus goed dat we de tekorten hier aanvullen, maar waarom doen we dat niet elk jaar opnieuw? Anders hebben we over een paar jaar hetzelfde probleem. Wie dan leeft, wie dan zorgt?

Als PvdA doen we dat anders. Uit de eenmalige spaarpot iets minder geld naar onderhoud wegen, maar dan wel jaarlijks wat meer toevoegen. Zodat we het probleem ook op langere termijn oplossen. Dan houden we bovendien geld uit de precario-spaarpot over voor investeringen in betaalbaar wonen (een half miljoen euro) en om te voorkomen dat we moeten bezuinigen op zorg en ondersteuning (driekwart miljoen euro). Zo maken we andere, betere, socialere keuzes.

In ons filmpje heb ik iets verteld over onze voorstellen, je zou het een tegenbegroting kunnen noemen. Voor de fijnproevers staan ze hier allemaal: vijf amendementen in totaal. In de gemeenteraad zeg ik er dit over. Vragen of opmerkingen? Uw reactie is altijd welkom. Want ook in Lingewaard moet het anders, en samen kunnen we dat.

Fractievoorzitter PvdA