4 oktober 2021

Succesvol politiek theater.

Voor sommigen was het politiek theater. Anderen hadden het over politieke spelletjes. Maar voor ons is betaalbaar wonen serieuze politiek. En dat bleek terecht.
Afgelopen donderdag stelde de raad het bestemmingsplan Driegaarden, fase 1 vast. Daarmee maken we ruimte voor de bouw van ongeveer honderd woningen in Huissen. En dat is broodnodig, want een betaalbare woning vinden is – zeker voor starters – op dit moment schier onmogelijk. Daarom stellen we aan bouwen in Lingewaard voorwaarden. Ten minste de helft van de te bouwen woningen moet in de categorie ‘betaalbaar’ vallen: sociale huur, middenhuur, betaalbare koop. Het plan Driegaarden voldeed daar niet aan en dat leverde een fel en hard politiek debat op tijdens de Politieke Avond van 22 september. Op facebook vertelde fractievoorzitter Maarten van den Bos er al over.
Volgens sommigen was dat dus theater, maar niets bleek minder waar. Want onder druk werd alles vloeibaar en in nog geen week konden afspraken worden herzien en kwamen er spoorslags meer betaalbare woningen bij. Zodat we bijna de vereiste vijftig procent halen. Dat was een prestatie van alle betrokkenen en werd vervolgens via een amendement op initiatief van de PvdA en met steun van uiteindelijk bijna de hele raad ook vastgelegd. Zodat we zeker weten dat die betaalbare huizen er ook komen.
Blijft over de infrastructuur, het tweede grote punt in het debat. Daar moeten we als gemeenteraad bij de begroting een oplossing voor zoeken. Dat zal nog best de nodige hoofdbrekens kosten, maar de PvdA komt als vanzelfsprekend ook hier weer met werkbare voorstellen waarvoor we vol vuur de politieke strijd aan zullen gaan. Juist omdat we zien dat het effect heeft.