15 juli 2021

PvdA wil opheldering over onveilige situatie Kuiplaan in Bemmel

Sinds afgelopen maandag rijden zware vrachtwagens af en aan via de Kuiplaan in Bemmel. Op de hoek van de Kuiplaan en de Gruit wordt gewerkt aan de bouw van vier woningen. Ten behoeve van zwaar verkeer is de tot voor kort doodlopende Kuiplaan voorzien van schots- en scheefliggende rijplaten. Niet alleen worden deze platen modderig en (bij regenval) spekglad, ook geeft het zware verkeer overlast voor omwonenden en risico’s voor fietsers en wandelaars. Uit een artikel in De Gelderlander vanmorgen blijkt dat naast omwonenden en het wijkpatform ook de nabijgelegen basisschool De Borgwal inmiddels aan de bel getrokken heeft. Volgens directrice Christine van Mullem maakt zeker de helft van haar leerlingen dagelijks gebruik van de Kuiplaan, tientallen kinderen zelfs vier keer per dag. De veiligheid is volgens haar in het geding, de platen zijn gevaarlijk glad en passerende vrachtwagens ‘duwen de kinderen in de berm’.
‘Hier moet echt wat gebeuren, en snel’, zegt PvdA-fractievoorzitter Maarten van den Bos. ‘Ik was al verbaasd toen ik de rijplaten zag liggen, maar nu duidelijk is dat deze situatie wel een jaar kan voortduren moet er ingegrepen worden. De gekozen oplossing is levensgevaarlijk, zeker voor wandelaars en fietsers, en geeft veel overlast voor aanwonenden. Er zijn andere oplossingen denkbaar. Bovendien vragen we ons af of het college vooraf heeft overlegd met de school, het platform en aanwonenden. Want het is natuurlijk goed dat wethouder Sluiter aangeeft dat hij nu met mensen in gesprek gaat, maar dat had toch eigenlijk vooraf gemoeten’.
De gestelde vragen zijn hier te vinden, antwoorden moeten binnen dertig dagen volgen.

Waar ben je naar op zoek?