28 januari 2021

PvdA Lingewaard wil kwijtschelding gemeentelijke schulden ouders toeslagenschandaal.

Het toeslagenschandaal maakte vele ouders tot slachtoffer van een ongekende en onrechtmatige fraudejacht. Het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag schokte het vertrouwen in de rechtsstaat en de overheid. Herstel van dat vertrouwen begint met een snelle en ruimhartige oplossing voor getroffen ouders. Ook gemeenten kunnen daaraan bijdragen.

‘Na hele stevige druk van de Vereniging Nederlandse Gemeenten kunnen gemeenten de gegevens van getroffen ouders krijgen’, zegt Maarten van den Bos, fractievoorzitter van de PvdA Lingewaard. ‘Dat is hard nodig, want alleen zo kunnen gemeenten helpen. Daarom vraag ik nu aan het college of ook Lingewaard de gegevens krijgt en wat de gemeente Lingewaard voor getroffen ouders gaat doen. Zijn ze ook in gemeentelijke systemen op advies van de belastingdienst als fraudeur aangemerkt? Dan moeten we dat zo snel mogelijk oplossen. En misschien hebben ouders behoefte aan hulp. Of een aanspreekpunt. De gemeente kan gratis onafhankelijke ondersteuning regelen, als mensen daar behoefte aan hebben.’

Het belangrijkste is natuurlijk dat in de jaren dat mensen ten onrechte als fraudeur werden weggezet opgebouwde schulden zo snel mogelijk worden weggewerkt. ‘Die zijn ontstaan buiten de schuld van ouders’, stelt Van den Bos. Laten we ook als gemeente zo snel mogelijk kijken of het ouders helpt als we die schulden kwijtschelden. In bijvoorbeeld de gemeente Nijmegen is al een motie aangenomen die daartoe opriep. Ik vraag het college dat ook in Lingewaard te doen.

Waar ben je naar op zoek?