Door Maarten van den Bos op 2 februari 2020

Omgevingsvisie

Meestal gaat lokale politiek over hele concrete dingen. Wel of geen vuurwerkverbod. Of de tragische soap rond het wegbrengen van luiers bijvoorbeeld. De afvalstoffenheffing die te hoog is. Of een nieuwe sporthal. Maar doordat de gemeente steeds meer taken overneemt van de landelijk overheid, zijn er ook onderwerpen waar het om meer gaat dan een simpel voor of tegen, meer of minder. Juist die onderwerpen hebben uiteindelijk een hele grote invloed op onze inwoners, maar omdat het niet altijd precies te doorzien is hoe dan precies is er wat minder aandacht voor.

Nadat de gemeente in 2015 verantwoordelijk werd voor zorg en ondersteuning gaat er volgend jaar van alles veranderen in de manier waarop we omgaan met de ruimte in onze gemeente. Waar staat wat, wat mag waar, wie kan bouwen en wie niet, dat soort vragen. Er komt namelijk een nieuwe omgevingswet, een wet waarin allerlei regels en richtlijnen rondom de indeling van de ruimte gebundeld worden. Een wet die bepaalt waar woningen kunnen komen, aan welke regels agrarische en industriële bedrijven zich moeten houden, hoe we omgaan met natuur en landschap. Of je nu een dakkapel wil of een megastal, je hebt straks te maken met dezelfde wet.

Met de invoering van de omgevingswet krijgt de gemeente een aantal nieuwe instrumenten. In het omgevingsplan worden alle oude bestemmingsplannen opgenomen en staan alle regels voor de hele gemeente. Wie iets wil doen, een schuur bouwen of een bedrijfshal neerzetten, vraagt daarvoor een omgevingsvergunning aan. Ook maakt de gemeente omgevingsprogramma’s, waarin staat hoe we omgaan met een bepaalde vraag rond bijvoorbeeld bedrijventerreinen of verduurzaming, en een omgevingsvisie. In dat laatste stuk moet eigenlijk alles bij elkaar komen. Daarin schrijven we op hoe we willen dat onze gemeente er over bijvoorbeeld twintig jaar uit komt te zien.

Eerder al besloten we in de gemeenteraad over de manier waarop we aan die omgevingsvisie gaan werken, deze donderdag spraken we over de startnota. Zeg maar het eerste begin. In dat stuk werd heel duidelijk dat we onze visie samen met inwoners willen gaan maken, maar wat er nu eigenlijk in moet komen te staan en hoe we hem willen opbouwen, dat bleef wat vaag. Daarom schreven we als PvdA een uitgebreid stuk over hoe wij tegen de omgevingswet en de omgevingsvisie aankijken. Een wat abstract en misschien ingewikkeld stuk, maar het is ook niet gemakkelijk allemaal. Daar moeten we – ook als lokale politiek – niet voor weglopen.

De gemeente krijgt in de omgevingswet namelijk heel veel ruimte. Veel ruimte om regels te maken of juist niet. Van regels af te wijken als we dat nodig vinden. Veel ruimte om dingen aan inwoners te laten of om juist veel zelf te besluiten. Kan allemaal. Juist daarom is het zo belangrijk dat we er goed over nadenken. Wij deden vast twee voorstellen. En zowel onze motie over de opbouw van de omgevingsvisie als die over de verschillende taken voor Raad en college werden (bijna) unaniem aangenomen.

De komende maanden zult u er steeds meer over horen, over die omgevingswet. En dat zal vaak wat technisch en abstract zijn. Ingewikkeld. Maar het gaat over uw straat, uw buurt en wat daar mag en kan of juist niet. Over de verhouding tussen bedrijvigheid en een gezonde omgeving. Over ruimte voor natuur en extra woningbouw. Over verkeer en veiligheid. Allemaal dingen die ons allemaal raken. Juist daarom is de omgevingswet voor ons als PvdA zo belangrijk. En juist daarom hebben we er steeds aandacht voor gevraagd de afgelopen jaren. En dat zullen we blijven doen. Constructief en bedachtzaam. Omdat het gaat om de inrichting van onze gemeente. Vragen of suggesties? Mail ze gerust: [email protected].