13 december 2019

De minst slechte oplossing?

Afgelopen woensdag was het de bedoeling een langslepend dossier voorlopig af te ronden. Zodat we weer naar de toekomst kunnen kijken. Helaas is dat waarschijnlijk niet gelukt.

Turnvereniging SGS Lingewaard sport al achttien jaar ‘tijdelijk’ in de sporthal bij de voormalige Aloysiusschool. Daar komt binnenkort een einde aan, het gebouw wordt eind volgend jaar gesloopt. In het coalitieakkoord was afgesproken dat er een oplossing zou komen voor de vereniging. Dat was voorjaar 2018. Meer dan een jaar later was die oplossing er nog niet.

Tot nu. Het college legde de Raad het voorstel voor een tijdelijke hal te bouwen op een parkeerterrein aan de Karstraat, naast autobedrijf Van Dalen. Dat kost een fors bedrag, maar dan is er in ieder geval voor even een oplossing. Alleen: de vereniging wil daar helemaal niet heen. En dan kun je daar van alles van vinden, maar het is wel een gegeven. Waarom legt het college ons die optie dan voor, om hem vervolgens in het debat geen moment te verdedigen?

Dus lag er in de Raad een alternatief voorstel voor, van Lokaal Belang Lingewaard, om voor de turners een tijdelijke hal te bouwen in Park Rosendael. Daar wil de vereniging wel heen, maar ook dit heeft nadelen. Niet alleen is het duurder, ook is het de vraag of het op tijd lukt daar een tijdelijke hal te bouwen. Omdat buurtbewoners dat wellicht niet zien zitten en er niet op tijd een elektriciteitsvoorziening kan worden geregeld.

Wat er toen ontstond, was een klucht van de eerste orde. Schorsing op schorsing, gedoe en onduidelijkheid. Voor het college was het helder: als de Raad de vereniging liever wilde huisvesten bij Park Rosendael, prima. Maar dan was het risico voor de vereniging. Maar met een dergelijk botte opstelling kon de Raad weer niet leven. Maar hoe dan wel? Dat leek ook niemand te weten.

Uiteindelijk kozen we als PvdA voor de minst slechte oplossing: de vereniging tijdelijk naar Park Rosendael. Maar daarbij zijn we kristalhelder. Het is onacceptabel een vereniging die al achttien jaar in een vervallen sporthal zit bij een te slopen oude school op straat te zetten als het de gemeente niet lukt een tijdelijke hal op tijd af te hebben. Dat risico is ook het risico van ons, als gemeente. Dus lukt de nu gekozen optie A niet, dan moet er een optie B komen. En hoe sneller we dat weten, hoe beter.

Wordt vervolgd, ben ik bang. Want we hopen dat het lukt, maar we vrezen het ergste. En het meest vervelende is nog dat we het alleen hebben over een tijdelijke oplossing, die bovendien ook nog bijna een half miljoen euro gaat kosten. Terwijl tal van verenigingen in Huissen al jaren snakken naar een goede, toekomstbestendige accommodatie. Daarom dienden we een motie in, die het college opdracht geeft volgend jaar met een plan te komen voor een definitieve oplossing. We kunnen gewoon niet langer wachten. Die motie werd gelukkig door de Raad unaniem aangenomen. Het was het enige lichtpuntje op een verder weinig verheffende avond.