9 juli 2021

De bocht door

Een marathonzitting. Zo omschreef de burgemeester de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie. Een vergadering waarin we terugkeken op de resultaten van 2020 en vooruitkeken naar wat er de komende jaren nodig is. Een vergadering die vooral draaide om vragen over de manier waarop de gemeente de gevolgen van de coronapandemie verwerkt heeft, omgaat met een rijksoverheid die almaar niet voldoende geld wil vrijmaken voor gemeenten en de soms ingewikkelde keuzes die we moeten maken. We vertelden er meer over in dit filmpje, fractievoorzitter Maarten van den Bos sprak deze beschouwing uit afgelopen woensdag.

Maar de vergadering was vooral zo lang omdat we het eerst over het zogenoemde Gemeentelijk Mobiliteitsplan Plus moesten hebben. Dat klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk niet meer dan een lang lijst van wegen, kruispunten, rotondes en fietspaden waarmee we hoog nodig aan de slag moeten. Omdat het onveilig is. Of onoverzichtelijk. De lijst laat zien wat eerst moet en wat later kan.

Dat soort projecten kosten per definitie veel geld, en geld hebben we niet. Daarom lag het verflauwen van twee bochten in de Karstraat in Huissen ons ook als een steen op de maag. Dat project begon ooit in 2017 met de wens een belangrijke doorgaande route veiliger te maken, maar werd een megalomaan project waarvoor veel grond moest worden aangekocht en woningen moesten verdwijnen. De teller stond inmiddels op bijna zes miljoen (!) aan kosten, maar de teller stond nog niet stil. Het werd waarschijnlijk nóg duurder, wist het college te melden.

Samen met andere partijen, met name D66 en de SP, was het project ons al jaren een doorn in het oog. Almaar duurder, zodat er geen geld overblijft om die plekken waar meer overlast is en minder veiligheid ook aan te pakken. Na twee jaar van tegenvoorstellen, debatten, nog meer debatten en nog meer tegenvoorstellen gingen ook VVD, Lokaal Belang, Lingewaard.nu en CDA eindelijk ook door de bocht. Het project moet terug naar waar het ooit begon: veiligheid voorop. Geen luchtkastelen bouwen.

Voor omwonenden zal dat een hard gelach zijn. De gemeente heeft hen – zonder dat de raad daarmee akkoord was – gouden bergen beloofd. Dat is een verantwoordelijkheid die wethouder Johan Sluiter samen met het college zal moeten dragen. De raad was nu eindelijk duidelijk: geen megalomane projecten, maar de gevaarlijkste knelpunten in de gemeente aanpakken. Nu zaak het geld daar uit te geven waar het nodig is.