12 februari 2021

College zegt toe: schulden gedupeerden toeslagenaffaire worden kwijtgescholden

Eind januari stelde de PvdA schriftelijke vragen over het kwijtschelden van schulden voor door het toeslagenschandaal gedupeerde inwoners van onze gemeente. In antwoord op onze vragen zegt het college toe in der daad schulden te gaan kwijtschelden. Ook onze suggesties zich ervoor in te spannen dat de onterechte kwalificatie ‘fraudeur’ die bij veel instanties in de boeken is komen te staan wordt geschrapt en om mensen als ze dat willen onafhankelijke hulp aan te bieden worden overgenomen. ‘Mooi nieuws’, stelt fractievoorzitter Maarten van den Bos. ‘Ouders hebben recht op een nieuwe start, als we als gemeente daarbij kunnen helpen moeten we dat doen. Goed dat het college dat zo onomwonden aangeeft’. De vragen en antwoorden zijn hier terug te lezen.

Ondertussen zijn ook de uitvoerige vragen die de PvdA stelde over de toepassing van de participatiewet beantwoord. Ook die antwoorden stemmen tot tevredenheid. Waar sommige gemeenten inwoners snoeihard aanpakken als zij informatie vergeten door te geven of een kleine misstap maken, lijkt dat in Lingewaard niet aan de orde. Toch kan het altijd beter. Daarom is het goed dat we dit jaar, als we gaan praten over het sociaal beleid, ook goed kijken naar de regels voor terugvordering en fraudebestrijding. Ook die suggesties vindt het college het overwegen waard, zo blijkt. Lees de antwoorden hier terug.

Politiek gaat over het zichtbaar maken van het verschil om die verschillen vervolgens te overbruggen. Soms kan constructief meedenken helpen, juist ook vanuit de oppositie. Van den Bos: ‘als het gaat over het sociaal domein merken we dat het college prijs stelt op creatief meedenken. Zo wisten we al veel voor elkaar te krijgen voor inwoners. Minder bezuinigingen, betere regels voor de WMO en nu stevige toezeggingen voor gedupeerde ouders. In het najaar staat het nieuwe beleid op de agenda, ook dan zal de PvdA met voorstellen komen voor een eerlijk en fatsoenlijk Lingewaard.’

Waar ben je naar op zoek?